Maxus 28

Maxus 28

Maxus 28 nie jest największym jachtem, pływającym po Mazurach, lecz właśnie to czyni go jednym z najwygodniejszych, zarówno pod względem właściwości nautycznych, jak i komfortu podróżowania.
Maxus 28

Maxus 28

Minimalne zanurzenie wynoszące 40 cm oraz podnoszona płetwa pozwala cumować niemal wszędzie, przy odrobinie wprawy możliwe jest nawet przejście z kokpitu na ląd, bez potrzeby brodzenia w wodzie.
Maxus 26

Maxus 26

Na wypadek chłodniejszych nocy, do dyspozycji wodniaków jest ogrzewanie kajuty, zatem na dłuższą wyprawę można zabrać także małe dzieci.

O Nas

Posiadamy już 18-letnie doświadczenie w czarterze jachtów i grono wielu zadowolonych klientów. Cały czas rozbudowujemy naszą ofertę, aby sprostać wszystkim oczekiwaniom, a do każdego klienta podchodzimy indywidualnie, służąc pomocą na każdym etapie planowania rejsu.

Zadzwoń!

Telefon: 506 045 956
Email: biuro@czarter4u.pl

Czarter Dla Ciebie,
Małgorzata Zadranowicz,
Port jachtowy Wojska Polskiego 39

Czy na jacht trzeba mieć uprawnienia?

Wiele osób, które choć raz miały do czynienia z żeglowaniem, choćby w roli załoganta, zastanawia się, czy na jacht trzeba mieć uprawnienia. Zgodnie z polskim prawem konieczne jest posiadanie patentu żeglarskiego, który będzie informował, jakimi łodziami możemy kierować oraz na jakich wodach jest to możliwe. Uprawnienia do kierowania jachtami żaglowymi wydawane są przez Polski Związek Żeglarski, natomiast pozwolenie na kierowanie jachtami motorowymi należy uzyskać w Polskim Związku Motorowodnym i Narciarstwa Wodnego. Szczegółowe przepisy dotyczące wydawania patentów żeglarskich możemy sprawdzić w Ustawie z 21 grudnia 2000 roku o żegludze śródlądowej, natomiast kwestie dotyczące turystyki wodnej zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z 9 kwietnia 2013 roku

Czy na wszystkie jachty trzeba mieć patent?

Zawarta w powyższym akapicie odpowiedź na pytanie, czy na jacht trzeba mieć uprawnienia, nie jest jednak wyczerpująca. Warto bowiem wiedzieć, że niektóre jednostki można wyczarterować, nie posiadając patentu. Zgodnie ze wspomnianą ustawą, patent żeglarski muszą posiadać osoby kierujące jachtem, którego długość przekracza 7,5 m. Oznacza to, że nie musisz posiadać uprawnień, jeśli chciałbyś wyczarterować jednostkę o mniejszej długości. Co więcej, patent nie będzie Ci potrzebny również w przypadku jachtu wyposażonego w napęd mechaniczny, a także motorowy, jednak w tym ostatnim przypadku wiąże się to z różnymi ograniczeniami. Długość jachtu motorowego, prowadzonego przez osobą bez patentu żeglarskiego, nie może przekraczać 13 metrów, a moc jego silnika nie może być większa niż 75 kW. W praktyce oznacza to, że bez patentu możemy kierować takimi modelami, jak Omega, Sasanka czy Pegaz. Oczywiście, nie posiadając uprawnień, możemy pływać na większych jachtach o mocniejszych silnikach, ale jedynie jako członkowie załogi. Będąc załogantem i ucząc się od sternika, a także próbując swoich sił na mniejszych jednostkach, możemy zdobyć cenne doświadczenie i zdecydować, czy chcemy zdobyć patent żeglarski.

Patent żeglarski – kiedy będzie przydatny?

Niektórym miłośnikom sportów wodnych w zupełności wystarczy pływanie na niewielkich jachtach. Nie każdy marzy także o zostaniu sternikiem i w zupełności wystarczy mu spędzanie czasu na łodzi w charakterze załoganta. Jednak żeglarstwo jest bardzo wciągającym sportem i najczęściej apetyt rośnie w miarę jedzenia, czy raczej pływania. Jeśli już poczujemy przyjemność, którą daje kierowanie np. Omegą, to szybko będziemy chcieli spróbować swoich sił na modelu o większej mocy. Moment, w którym stwierdzimy, że chcemy zdobyć większe umiejętności i regularnie żeglować, to dobry impuls do podjęcia starań o zdobycie odpowiednich uprawnień. Zdobycie pierwszego patentu poprzedzone jest kursem żeglugi, który może odbywać się w trybie codziennym, np. podczas urlopu czy wakacji. Drugą opcją jest kurs weekendowy, na który będziemy musieli poświęcić ok. pięć weekendów.

Jak zdobyć patent żeglarski?

Skoro wiemy już, czy na jacht trzeba mieć uprawnienia i jakie dają one możliwości, odpowiedzmy na pytanie, jak wygląda zdobywanie patentu. Pierwszym stopniem do rozpoczęcia przygody z większymi jednostkami, jest zdobycie patentu żeglarza jachtowego. Można to zrobić już po ukończeniu 14. roku życia. Po uzyskaniu tego uprawnienia, będziemy mogli prowadzić jachty żaglowe, które posiadają pomocniczy napęd mechaniczny po wodach śródlądowych. Patent żeglarza jachtowego uprawnia także do prowadzenia jednostek o długości kadłuba 12 m po morskich wodach wewnętrznych i pozostałych wodach morskich w strefie do 2 mil morskich od brzegu, jednak wyłącznie w porze dziennej. Jeżeli mamy większe plany i naprawdę chcemy rozwinąć żagle, będziemy musieli postarać się o patent sternika morskiego. Umożliwia on kierowanie jachtami żaglowymi, których długość nie przekracza 18 metrów, po wodach morskich, bez względu na porę dnia i nocy czy odległość od brzegu. Patent sternika morskiego można zdobyć po ukończeniu 18. roku życia oraz odbyciu co najmniej dwóch rejsów po wodach morskich w czasie minimum 200 godzin żeglugi. Najbardziej ambitni mogą starać się o patent kapitana jachtowego. Aby go zdobyć, trzeba odbyć co najmniej sześć rejsów po wodach morskich w czasie 1200 godzin żeglugi, z czego przez 400 godzin należy prowadzić samodzielnie jacht, którego długość przekracza 7,5 m. Kolejnym warunkiem zdobycia patentu kapitana jachtowego, jest to, aby jeden z rejsów osiągnął powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do dwóch portów pływowych. Jak więc widzimy, zdobycie tego patentu wymaga dużego doświadczenia.