Maxus 28

Maxus 28

Maxus 28 nie jest największym jachtem, pływającym po Mazurach, lecz właśnie to czyni go jednym z najwygodniejszych, zarówno pod względem właściwości nautycznych, jak i komfortu podróżowania.
Maxus 28

Maxus 28

Minimalne zanurzenie wynoszące 40 cm oraz podnoszona płetwa pozwala cumować niemal wszędzie, przy odrobinie wprawy możliwe jest nawet przejście z kokpitu na ląd, bez potrzeby brodzenia w wodzie.
Maxus 26

Maxus 26

Na wypadek chłodniejszych nocy, do dyspozycji wodniaków jest ogrzewanie kajuty, zatem na dłuższą wyprawę można zabrać także małe dzieci.

O Nas

Posiadamy już 18-letnie doświadczenie w czarterze jachtów i grono wielu zadowolonych klientów. Cały czas rozbudowujemy naszą ofertę, aby sprostać wszystkim oczekiwaniom, a do każdego klienta podchodzimy indywidualnie, służąc pomocą na każdym etapie planowania rejsu.

Zadzwoń!

Telefon: 506 045 956
Email: biuro@czarter4u.pl

Czarter Dla Ciebie,
Małgorzata Zadranowicz,
Port jachtowy Wojska Polskiego 39

Jakie są cztery podstawowe elementy każdego jachtu?

Mówiąc o tym, jak wygląda budowa jachtu, warto zacząć od omówienia czterech najbardziej podstawowych elementów.

Zalicza się do nich:

  • dziób;
  • rufę;
  • burtę prawą;
  • burtę lewą.

Dziób jest przednią częścią każdej jednostki pływającej. Ci, którzy interesują się żeglarstwem i dysponują większą wiedzą w tym obszarze, z pewnością potrafią wskazać różne rodzaje dziobów. Wyróżnia się między innymi dziób kliprowy, który jest najbardziej klasyczny oraz dziób łyżkowy. Dla tych, którzy dopiero rozpoczynają bądź planują rozpocząć swoją przygodę z żeglowaniem nie ma to jednak większego znaczenia. O ile dziób jest przednią częścią jachtu, o tyle rufa jest tą, która znajduje się z tyłu. Podobnie jak dziobów, tak również ruf wskazać można kilka rodzajów. Ciekawostką jest fakt, że początkujący żeglarze bardzo często nie potrafią wskazać rufy i dziobu. Kompletnie nie wiedzą, gdzie jacht mają swój przód, a gdzie znajduje się jego tył. Tymczasem wystarczy zapamiętać jedno: rufa to miejsce, w którym zamontowany jest ster. Mianem burt określa się natomiast boki jachtu. Pomiędzy nimi znajduje się pokład.

Konstrukcja jachtu – jak zbudowany jest pokład?

Jeśli interesuje nas budowa jachtu, powinniśmy przyjrzeć się również temu, jak zbudowany jest pokład. Zawsze składa się on z trzech części. Są to:

  • pokład przedni; 
  • pokład środkowy;
  • pokład tylny.

Pokład przedni, który określany jest również mianem fordeku, znaleźć można w dziobowej części jachtu. Z kolei pokład środkowy – bakdek – znajduje się najbliżej dziobu. Pokład tylny, czyli achterdek określany także mianem pokładu rufowego to część pokładu zaraz za kokpitem i w pobliżu rufy. Warto w tym miejscu wspomnieć czym w ogóle jest kokpit. Dzieli się go na dwa rodzaje: otwarty oraz zamknięty. Ten pierwszy to specjalne zagłębienie, które utworzone jest w pokładzie. Jego podłogą jest po prostu dno kadłuba. Kokpit zamknięty określany jest także mianem odpływowego. Jeśli dojdzie do zalania, to woda zostanie skutecznie odprowadzona za burtę. Dzieje się tak dlatego, że podłoga takiego kadłuba położona jest wyżej niż konstrukcyjna linia wody.

Jak obsługiwany jest ster?

Jeśli chodzi o najważniejsze elementy jachtu, to nie można zapomnieć o sterze. Jest to ta część, która pozwala nadawać jednostce pożądany kierunek. Gdyby nie on, to jacht płynąłby tak, jak poniósłby go prąd. Warto pamiętać, że ster może być kierowany albo kołem sterowym, albo tak zwanym rumplem. Koło sterowe jest jednym z najbardziej charakterystycznych elementów na każdym jachcie. Nawet osoby niedoświadczone, które na jachcie znalazły się jako goście, nie mają problemu z jego wskazaniem. Z kolei rumpel to drążek, który połączono z płetwą sterową. Jakie elementy jachtu znajdują się pod wodą? Mówiąc o budowie jachtu, większość osób koncentruje się na tym, co widać na powierzchni wody. Tymczasem jacht to również to, co jest zanurzone. Do najważniejszych elementów niewidocznych dla oczu zalicza się płetwa mieczowa określana również jako miecz bądź kil. To, który element występuje uzależnione jest od rodzaju jednostki pływającej. Miecz ma postać ruchomego płata skośnego, którego zadaniem jest ochrona przed znoszeniem bocznym. Odpowiada więc za to, aby utrzymanie stateczności kursu było możliwe. Z kolei kil to nic innego jak płetwa, która połączona jest z kadłubem. Pełni role balastu, który zwiększa stateczność jachtu. Wpływa również na poprawę sterowności, zwiększając opór boczny części znajdujących się pod wodą. Ci, przed którymi budowa jachtu nie ma żadnych tajemnic, doskonale wiedzą, że w jachtach spotkać można jeden z trzech rodzajów kilu. Są to:

  • finkil; 
  • bulbkil;
  • falszkil.

Nieco różnią się one od siebie, ale bez wątpienia jest to temat odpowiedni na odrębny artykuł. Jakie jest wyposażenie jachtów? Mówiąc o tym, jak zbudowane są jachty, warto pamiętać również o wyposażeniu i osprzęcie pokładowym. Ten drobny umieszczany jest bakistach, czyli specjalnych schowkach, które są zamykane. Zalicza się do niego:

  • knagi;
  • kipy

Te pierwsze pozwalają na unieruchomienie lin, z kolei te drugie wykorzystuje się wówczas, gdy chcemy liny przeprowadzić. Jeśli jacht jest naprawdę duży, kipy zastąpione są przez wózki szotowe. Niezbędne są kabestany, dzięki którym wybieranie oraz luzowanie lin staje się zdecydowanie prostsze. Osprzęt pokładowy to także sztangownik, który pełni bardzo ważną rolę. Pozwala na zamocowanie sztang dziobowych do kadłuba. Nie można zapomnieć również o czerpakach, wiosłach oraz bosakach i kotwicy, która musi znaleźć się na każdym jachcie. Najczęściej wykorzystywana jest kotwica rybacka, którą określa się również mianem czteropłatowej.

Z jakich materiałów wykonuje się jachty?

Konstrukcja jachtów składa się z trzech grup materiałów. W budowie wykorzystuje się drewno, stal oraz kompozyt. Przez wieki jachty wykonywane były wyłącznie z drewna, z czasem zaczęło się to zmieniać. Przez długi czas dominującym materiałem była stal, która charakteryzuje się wysoką wytrzymałością. Jej niewątpliwym atutem jest także to, że można nadawać jej dowolny kształt. Obecnie powszechnie wykorzystywane są materiały kompozytowe, które pozwalają na tanią i szybką budowę. Plusem jest także prostota.

Konstrukcja jachtu nie należy do najprostszych. Składa się bowiem z szeregu elementów, które odgrywają niezwykle istotną rolę. Każdy ma określone zadanie do spełnienia. Razem tworzą one spójną całość, która pozwala na pełne przyjemności i przede wszystkim bezpieczne żeglowanie po wybranych akwenach. Początkującym żeglarzom trudność sprawia opakowanie specjalistycznych pojęć. Z czasem wchodzą one jednak w krew, a ich używanie nie stanowi najmniejszego problemu.